Skillnaden Mellan Normal och Vanlig

När man pratar om tex homosexuallitet så använder de flesta ordet normal eller onormal om man nu är på de humöret.. Grejen är att Normal är ett ideal som någon med hög rank i samhället, klassen, familjen. Vanligt däremot har inget med ideal och göra.

Normal är egentligen bara ett annat ord för vanligt. Men allt eftersom tycker jag att ordet Normal har fått större påverka i samhället eftersom man jämt och ständigt blandar ihop Vanligt med Normal. Det finns ingen som uppfyller idealet om att vara normal.



Det finns alltid något hos en som avviker från idealet. Men såklart så erkänner man inte detta och gömmer sig därför bakom att antingen trycka ner andra eller själv ändra på idealet. Men för att ändra på idealet så måste man ha hög rank i sin omgivning. En människa som är mobbad eller utstött kan inte ändra på idealet, tyvärr.

För mig är ordet Vanlig bättre eftersom de inte förmedlar godkännandet av "idealet". Jag skulle aldrig säga med flit att jag är Normal. Jag skulle däremot kunna säga att jag är ungefär lika vanlig som alla andra.

Vägra Idealet och våga stå för vem du är!

Kommentarer
Postat av: Alice

Fyfarao vilken klok människa du är! Dina texter är väldigt bra och fina om jag får säga det själv. :)

2012-01-30 @ 23:09:58
Postat av: H J J O N S S O N

Vill du få länk i min blogg? Kika isåfall --> http://hjjonsson.blogg.se/2012/january/for-dig-som-vill-ha-lank-i-min-blogg-1.html#comment



Jag ber om ursäkt om du inte gillar såna meddelande! <3

2012-01-31 @ 09:51:00
URL: http://hjjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0